رهاورد دانش رهاورد دانش .

رهاورد دانش

زباله هاي مرتبط با بهداشت و درمان



حدود 85 درصد زباله هاي بهداشتي قابل خريد ضايعات الكترونيكي مقايسه با زباله هاي خانگي و غيرخطرناك هستند.
15 درصد باقي مانده خطرناك در نظر گرفته مي شود و مي تواند عفوني، شيميايي يا راديواكتيو باشد.
تخمين زده مي شود كه سالانه 16 ميليارد تزريق در سراسر جهان انجام مي شود، اما همه سوزن ها و سرنگ هاي استفاده شده به درستي دفع نمي شوند.
در برخي موارد، زباله‌هاي بهداشتي گاهي اوقات در فضاي باز سوزانده مي‌شوند و احتراق آن مي‌تواند منجر به انتشار ديوكسين، فوران و ذرات شود.
اقداماتي براي تضمين مديريت پسماندهاي بهداشتي و بهداشتي سالم و سازگار با محيط زيست مي تواند از اثرات نامطلوب بهداشتي و زيست محيطي مانند انتشار ناخواسته مواد شيميايي قيمت ضايعات الكترونيكي يا بيولوژيكي خطرناك از جمله مقاوم در برابر ميكروارگانيسم ها در محيط جلوگيري كند و در نتيجه از سلامت بيماران، پرسنل مراقبت هاي بهداشتي و مراقبت هاي بهداشتي محافظت كند. عموم مردم
فعاليت هاي مراقبت هاي بهداشتي از سلامت محافظت و بازيابي مي كند و همچنين جان انسان ها را نجات مي دهد. اما ضايعات و محصولات جانبي اين فعاليت ها چطور؟

85 درصد زباله هاي بهداشتي قابل مقايسه با زباله هاي خانگي و غيرخطرناك هستند. 15 درصد باقي مانده خطرناك در نظر گرفته مي شود و مي تواند عفوني، سمي يا راديواكتيو باشد.

انواع زباله


ضايعات و محصولات جانبي بسيار متنوع هستند، همانطور كه در ليست زير نشان داده شده است:

ضايعات عفوني: زباله هاي آلوده به خون و ساير مايعات بدن (به عنوان مثال از نمونه هاي گرفته شده براي اهداف تشخيصي و سپس دفع)، كشت و ذخاير عوامل عفوني مورد استفاده در آزمايشگاه (مانند كالبد شكافي و حيوانات آزمايشگاهي آلوده) يا زباله هاي بيماران بستري در بيمارستان كه در جداسازي و مواد (مانند سواب، باند و وسايل پزشكي يكبار مصرف).
ضايعات تشريحي: بافت ها و اندام هاي بدن انسان يا مايعات بدن و لاشه حيوانات آلوده.
اشياء نوك تيز و نوك تيز: سرنگ، سوزن، چاقوي جراحي و تيغ هاي يكبار مصرف و غيره.
مواد شيميايي: به عنوان مثال، حلال هاي مورد استفاده براي آماده سازي آزمايشگاهي، ضدعفوني كننده ها و فلزات سنگين موجود در دستگاه هاي پزشكي (جيوه در دماسنج هاي شكسته) و باتري ها.
داروها: داروهاي تاريخ مصرف گذشته، استفاده نشده و آلوده، واكسن ها و سرم ها.
زباله هاي ژنوتوكسيك: ضايعات بسيار خطرناك، سرطان زا، جهش زا يا تراتوژنيك، به عنوان مثال داروهاي سيتوتوكسيك مورد استفاده در درمان سرطان و متابوليت هاي آنها.
زباله هاي راديواكتيو: به عنوان مثال، محصولات آلوده به راديونوكلئيدها، از جمله تجهيزات تشخيصي راديواكتيو يا تجهيزات راديوتراپي.
ساير زباله هايي كه هيچ خطر بيولوژيكي، شيميايي، راديواكتيو يا فيزيكي خاصي ندارند.
منابع اصلي ضايعات بهداشتي عبارتند از:

بيمارستان ها و ساير مراكز مراقبت هاي بهداشتي؛
آزمايشگاه ها و مراكز تحقيقاتي؛
سردخانه ها و مراكز كالبد شكافي؛
موسسات تحقيقاتي و آزمايشگاه هايي كه آزمايشات حيواني را انجام مي دهند.
بانك هاي خون و خدمات جمع آوري خون؛
امكانات مراقبت از سالمندان
ميانگين زباله هاي خطرناك در هر تخت بيمارستاني در روز در كشورهاي با درآمد بالا 0.5 كيلوگرم و در كشورهاي كم درآمد 0.2 كيلوگرم است. با اين حال، در كشورهاي كم درآمد، زباله هاي خطرناك و غير خطرناك به ندرت تفكيك مي شوند و در واقع، ميزان زباله هاي خطرناك بسيار بيشتر است.

خطرات سلامتي


زباله هاي مراقبت هاي بهداشتي مخزني از ميكروارگانيسم ها هستند كه مي توانند بيماران بيمارستاني، كاركنان مراقبت هاي بهداشتي و عموم مردم را آلوده كنند. ساير خطرات عفوني بالقوه شامل انتشار ميكروارگانيسم هاي مقاوم به دارو در موسسات بهداشتي در محيط است.

ضايعات و محصولات جانبي نيز مي توانند اثرات نامطلوب ديگري براي سلامتي ايجاد كنند، به عنوان مثال:

سوختگي اشعه؛
صدمات ناشي از اشياء نوك تيز يا تيز؛
مسموميت و آلودگي ناشي از انتشار مواد دارويي، به ويژه آنتي بيوتيك ها و داروهاي سيتوتوكسيك؛
آلودگي فاضلاب، مسموميت با چنين آب و مسموميت و آلودگي توسط عناصر يا تركيبات سمي، مانند جيوه يا ديوكسين هاي آزاد شده در طي سوزاندن.

https://arkabazyaft.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c/

 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۷:۴۸ توسط:مجتبي موضوع: نظرات (0)

چرا بازيافت زباله هاي الكترونيكي مهم است؟


مشكل اين وسايل الكتريكي و الكترونيكي اين است ضايعات برد موبايل كه به محض تبديل شدن به زباله، آلودگي بالايي دارند. از يك طرف، اجزاي پلاستيكي هستند كه مي توانند به آب رودخانه ها و درياها ختم شوند. از سوي ديگر، اكثريت قريب به اتفاق حاوي مواد مضر هستند. ما در مورد فسفر، جيوه، كادميوم يا برم صحبت مي كنيم. بدون مديريت صحيح، اينها نه تنها به سلامت مردم، بلكه به محيط زيست نيز آسيب هاي جدي وارد مي كنند.

بنابراين، براي مثال، يك يخچال كه بازيافت ضعيفي دارد، گازهاي گلخانه‌اي را به اتمسفر منتشر مي‌كند كه معادل گازهاي گلخانه‌اي خودرويي است كه 15000 كيلومتر را طي مي‌كند. يكي ديگر از موارد گويا، فسفر داخل تلويزيون است كه مي تواند تا 80000 ليتر آب را آلوده كند.

بازيافت زباله هاي الكترونيكي


زباله هاي الكترونيكي مانند اين تلفن همراه قديمي را مي توان در هر نقطه تميزي بازيافت كرد

فلزات هسته اصلي زباله هاي الكتريكي و الكترونيكي را تشكيل مي دهند. استفاده مجدد از آنها به شما اين امكان را مي دهد كه در پول و منابع در فرآيند استخراج خود صرفه جويي كنيد. استخراج يكي از تهاجمي ترين مراحل با محيط است. بازيابي آنها به انرژي كمتري نياز دارد (مثلاً در مورد مس 10٪ كمتر) نسبت به زماني كه از طبيعت استخراج شده باشند. و همچنين زباله كمتري وجود دارد (به طور بالقوه 98٪ كمتر). بدون اينكه فراموش كنيم بسياري از مواد مورد استفاده در الكترونيك (مس، طلا، نقره يا آلومينيوم) به خودي خود ارزشمند هستند.

جالب توجه است كه فرآيند بازيافت دستگاه هاي الكترونيكي در مقايسه با موارد مورد نياز صنايع ديگر نسبتاً ساده است. اكثر قطعات را مي توان با وسايل مكانيكي جدا كرد. و تخمين زده مي شود كه 70 درصد از هر دستگاه مي تواند به مواد اوليه قابل استفاده تبديل شود.

محل بازيافت اين زباله ها


شهروندان مي توانند با قرار دادن دستگاه هاي قديمي يا آسيب ديده خود در يك نقطه تميز، فعالانه همكاري كنند. تعداد زيادي در سراسر كشور وجود دارد، فقط بايد نزديكترين آنها را پيدا كنيد. همچنين به ياد داشته باشيد كه هنگام خريد يك دستگاه جديد، فروشگاه بايد دستگاه قديمي را به صورت رايگان تحويل بگيرد.

بنياد Ecolec يك سازمان غيرانتفاعي است كه توسط انجمن هاي تجاري ايجاد شده است كه نماينده بخش توليد كنندگان و واردكنندگان لوازم خانگي بزرگ و كوچك است. اين در نتيجه تصويب فرمان سلطنتي 2008/2005 در مورد تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي و مديريت ضايعات آنها متولد شد. ماموريت آن مديريت آنها از منظر زيست محيطي، اقتصادي و اجتماعي است. همواره با رعايت مقررات قانوني.

Ecolec به نگهداري و بهبود منابع طبيعي و انرژي از طريق جمع‌آوري، تصفيه، بازيابي و دفع زباله‌هاي تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي (WEEE)، باتري‌ها و باتري‌ها كمك مي‌كند. اين سازمان همچنين به طور فعال در كار آگاهي از محيط زيست مشاركت دارد و فرهنگ توسعه پايدار را ترويج مي كند.

https://arkabazyaft.ir/%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۲۹:۴۰ توسط:مجتبي موضوع: نظرات (0)