رهاورد دانش رهاورد دانش .

رهاورد دانش

زباله های مرتبط با بهداشت و درمان



حدود 85 درصد زباله های بهداشتی قابل خرید ضایعات الکترونیکی مقایسه با زباله های خانگی و غیرخطرناک هستند.
15 درصد باقی مانده خطرناک در نظر گرفته می شود و می تواند عفونی، شیمیایی یا رادیواکتیو باشد.
تخمین زده می شود که سالانه 16 میلیارد تزریق در سراسر جهان انجام می شود، اما همه سوزن ها و سرنگ های استفاده شده به درستی دفع نمی شوند.
در برخی موارد، زباله‌های بهداشتی گاهی اوقات در فضای باز سوزانده می‌شوند و احتراق آن می‌تواند منجر به انتشار دیوکسین، فوران و ذرات شود.
اقداماتی برای تضمین مدیریت پسماندهای بهداشتی و بهداشتی سالم و سازگار با محیط زیست می تواند از اثرات نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی مانند انتشار ناخواسته مواد شیمیایی قیمت ضایعات الکترونیکی یا بیولوژیکی خطرناک از جمله مقاوم در برابر میکروارگانیسم ها در محیط جلوگیری کند و در نتیجه از سلامت بیماران، پرسنل مراقبت های بهداشتی و مراقبت های بهداشتی محافظت کند. عموم مردم
فعالیت های مراقبت های بهداشتی از سلامت محافظت و بازیابی می کند و همچنین جان انسان ها را نجات می دهد. اما ضایعات و محصولات جانبی این فعالیت ها چطور؟

85 درصد زباله های بهداشتی قابل مقایسه با زباله های خانگی و غیرخطرناک هستند. 15 درصد باقی مانده خطرناک در نظر گرفته می شود و می تواند عفونی، سمی یا رادیواکتیو باشد.

انواع زباله


ضایعات و محصولات جانبی بسیار متنوع هستند، همانطور که در لیست زیر نشان داده شده است:

ضایعات عفونی: زباله های آلوده به خون و سایر مایعات بدن (به عنوان مثال از نمونه های گرفته شده برای اهداف تشخیصی و سپس دفع)، کشت و ذخایر عوامل عفونی مورد استفاده در آزمایشگاه (مانند کالبد شکافی و حیوانات آزمایشگاهی آلوده) یا زباله های بیماران بستری در بیمارستان که در جداسازی و مواد (مانند سواب، باند و وسایل پزشکی یکبار مصرف).
ضایعات تشریحی: بافت ها و اندام های بدن انسان یا مایعات بدن و لاشه حیوانات آلوده.
اشیاء نوک تیز و نوک تیز: سرنگ، سوزن، چاقوی جراحی و تیغ های یکبار مصرف و غیره.
مواد شیمیایی: به عنوان مثال، حلال های مورد استفاده برای آماده سازی آزمایشگاهی، ضدعفونی کننده ها و فلزات سنگین موجود در دستگاه های پزشکی (جیوه در دماسنج های شکسته) و باتری ها.
داروها: داروهای تاریخ مصرف گذشته، استفاده نشده و آلوده، واکسن ها و سرم ها.
زباله های ژنوتوکسیک: ضایعات بسیار خطرناک، سرطان زا، جهش زا یا تراتوژنیک، به عنوان مثال داروهای سیتوتوکسیک مورد استفاده در درمان سرطان و متابولیت های آنها.
زباله های رادیواکتیو: به عنوان مثال، محصولات آلوده به رادیونوکلئیدها، از جمله تجهیزات تشخیصی رادیواکتیو یا تجهیزات رادیوتراپی.
سایر زباله هایی که هیچ خطر بیولوژیکی، شیمیایی، رادیواکتیو یا فیزیکی خاصی ندارند.
منابع اصلی ضایعات بهداشتی عبارتند از:

بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی؛
آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی؛
سردخانه ها و مراکز کالبد شکافی؛
موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاه هایی که آزمایشات حیوانی را انجام می دهند.
بانک های خون و خدمات جمع آوری خون؛
امکانات مراقبت از سالمندان
میانگین زباله های خطرناک در هر تخت بیمارستانی در روز در کشورهای با درآمد بالا 0.5 کیلوگرم و در کشورهای کم درآمد 0.2 کیلوگرم است. با این حال، در کشورهای کم درآمد، زباله های خطرناک و غیر خطرناک به ندرت تفکیک می شوند و در واقع، میزان زباله های خطرناک بسیار بیشتر است.

خطرات سلامتی


زباله های مراقبت های بهداشتی مخزنی از میکروارگانیسم ها هستند که می توانند بیماران بیمارستانی، کارکنان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم را آلوده کنند. سایر خطرات عفونی بالقوه شامل انتشار میکروارگانیسم های مقاوم به دارو در موسسات بهداشتی در محیط است.

ضایعات و محصولات جانبی نیز می توانند اثرات نامطلوب دیگری برای سلامتی ایجاد کنند، به عنوان مثال:

سوختگی اشعه؛
صدمات ناشی از اشیاء نوک تیز یا تیز؛
مسمومیت و آلودگی ناشی از انتشار مواد دارویی، به ویژه آنتی بیوتیک ها و داروهای سیتوتوکسیک؛
آلودگی فاضلاب، مسمومیت با چنین آب و مسمومیت و آلودگی توسط عناصر یا ترکیبات سمی، مانند جیوه یا دیوکسین های آزاد شده در طی سوزاندن.

https://arkabazyaft.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c/

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۷:۴۸ توسط:مجتبی موضوع: نظرات (0)