رهاورد دانش رهاورد دانش .

رهاورد دانش

خواص آجیل برزیلی

منبع انرژی
آجیل برزیلی سرشار از چربی‌های غیراشباع قیمت مغز گردوی درجه یک و تک غیراشباع است که کالری بدن را تامین می‌کند. علاوه بر این، سرشار از پروتئین و پتاسیم است، بنابراین می توان آنها را در میان وعده ها قبل یا بعد از فعالیت بدنی گنجاند و به رشد و ریکاوری عضلات کمک کرد.

خواص آجیل برزیلی

آجیل برزیلی به لطف مواد مغذی موجود در آن، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، انرژی زا، ایمنی، التیام بخش، ضد سرطان، کاهش فشار خون، شناختی، کاهش کلسترول خون و جوان کننده دارد.

اطلاعات تغذیه ای
جدول زیر ترکیب غذایی 100 گرم آجیل برزیلی را نشان می دهد:

اجزای 100 گرم آجیل برزیل
کالری 680 کالری
چربی 66.6 گرم
کربوهیدرات 2.9 گرم
الیاف 5.3 گرم
پروتئین 14.7 گرم
ویتامین E 5.72 میلی گرم
ویتامین B1 0.9 میلی گرم
ویتامین B2 0.03 میلی گرم
ویتامین B3 0.25 میلی گرم
ویتامین B6 0.21 میلی گرم
ویتامین B9 12.5 میکروگرم
پتاسیم 590 میلی گرم
کلسیم 160 میلی گرم
فسفر 590 میلی گرم
منیزیم 380 میلی گرم
آهن 2.5 میلی گرم
روی 4.2 میلی گرم
سلنیوم 4000 میکروگرم
ذکر این نکته ضروری است که برای به دست آوردن تمام مزایای ذکر شده در بالا، آجیل برزیلی باید در یک رژیم غذایی متعادل و سالم گنجانده شود.

نحوه مصرف آن


برای بهره مندی از فواید آن، باید حداقل 5 روز در هفته روزی 1 عدد آجیل برزیلی مصرف کنید. از سوی دیگر، مهم است که بیش از 10 عدد در روز مصرف نکنید، زیرا مقادیر زیاد این ماده غذایی می تواند مشکلاتی مانند درد، ضعف عضلانی و لک روی ناخن ها را ایجاد کند.

آجیل را باید در جای خنک و دور از نور خورشید نگهداری کرد تا خاصیت خود را از دست ندهد و می توان آن را به صورت خام خورد یا به صورت تکه تکه در میوه ها، اسموتی ها، سالادها، غلات، برای تهیه نان، کیک و دسر اضافه کرد.

عوارض جانبی احتمالی
مصرف بیش از حد آن به دلیل داشتن سلنیوم زیاد می تواند باعث مسمومیت شود و مشکلات جدی از جمله تنگی نفس، تب، حالت تهوع و اختلال در عملکرد اندام هایی مانند کبد، کلیه ها و قلب ایجاد کند.

موارد منع مصرف
آجیل برزیلی مقدار زیادی سلنیوم دارد، اگرچه یکی از بزرگترین فواید آن است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند تصویری از سمیت در بدن ایجاد کند که به عنوان سلنوزیس شناخته می شود، که می تواند باعث حملات قلبی، مشکلات تنفسی و نارسایی کلیه شود. این سمیت با مصرف حدود 50 آجیل برزیلی ایجاد می شود.

علاوه بر آن، آجیل برزیلی می تواند علائم آلرژیک را در افرادی که به آجیل آلرژی دارند، ایجاد کند، که شامل بثورات، خارش، التهاب، آنافیلاکسی یا مشکل در تنفس می شود.

از سوی دیگر، آجیل برزیلی کالری بسیار بالایی دارد، بنابراین مصرف بیش از حد آنها می تواند کالری دریافتی روزانه را افزایش دهد و در درازمدت، خطر اضافه وزن یا چاقی را افزایش دهد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۲:۳۱ توسط:مجتبی موضوع: نظرات (0)