رهاورد دانش رهاورد دانش .

رهاورد دانش

آیا آجیل را می توان با شیر مادر تغذیه کرد؟


اگر زنی پس از زایمان تصمیم به شیر دادن به نوزاد خود دارد، مغز گردو ایرانی سوپر رژیم غذایی او باید مطابق با نیاز کودک باشد. و با تعجب که آیا خوردن آجیل در دوران شیردهی امکان پذیر است، یک زن سؤال مهمی می پرسد. از این گذشته، آنچه یک بزرگسال می تواند انجام دهد همیشه برای نوزاد مناسب نیست، زیرا بدن او هنوز قادر به مقابله با بسیاری از عناصر غذایی نیست، در حالی که در بزرگسالان این مواد به گونه ای طبیعی و نامحسوس از بدن دفع می شوند.


آیا ممکن است مادر شیرده آجیل بخورد؟

در دوران شیردهی، زن مجبور است در هنگام مصرف چیزی برای تغذیه، اول از همه به فکر فرزند خود باشد. بدن پرستار باید به دقت از بسیاری از غذاها، داروها و الکل های مضر محافظت شود. هر چیزی که مادر می خورد از طریق شیر به کودک منتقل می شود، شیری که بدن نوزاد را با عناصر ریز مفید تامین می کند. از آنجایی که کودک هنوز مصونیت کامل ندارد و از بدن مادرش با شیر محافظت می شود، اندام های او به تغییرات مختلف در رژیم غذایی زن بسیار حساس هستند.

در پاسخ به این سوال که آیا آجیل را می توان با شیر مادر تغذیه کرد، باید توجه داشت که یکی از بی ضررترین و سالم ترین غذاهاست. به گفته دکتر کوماروفسکی، در دوران شیردهی لازم نیست خود را به هیچ محصولی محدود کنید، نکته اصلی این است که به مادر شادی و خلق و خوی خوب می بخشد.


فواید و مضرات آجیل هنگام شیر دادن به نوزاد


خود آجیل علیرغم اینکه حاوی حداقل کربوهیدرات است، یک محصول پر کالری است. بیشتر کالری از چربی حاصل می شود. وقتی کودک به خوبی وزن اضافه نمی کند، مادر باید میزان چربی غذاهای موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهد. آجیل چربی اضافی برای شیر مادر ایجاد می کند، در حالی که غذاهای چرب اشباع شده با کربوهیدرات های مضر رسوب شده روی کمر زنان را حذف نمی کند.


یکی دیگر از فواید مهم هسته درخت شاه این است که با افزایش میزان چربی جیره، بر عادی شدن مدفوع در مادر و نوزاد تأثیر می گذارد. اگر نوزاد یبوست دارد، مادر باید شروع به خوردن چند آجیل در روز کند و در نتیجه درصد چربی شیر مادر را افزایش دهد.

همچنین هسته آن حاوی اسید اسکوربیک است که در زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی ناشی از بیماری های ویروسی مورد نیاز است. اسید دیواره رگ های خونی را تقویت می کند. این امر به ویژه برای زنانی که از سردرد و سایر بیماری های قلبی عروقی رنج می برند بسیار مهم است.

جالب هست!
آجیل حاوی مقدار زیادی آهن است که برای زنان مبتلا به کم خونی در دوران بارداری و بعد از زایمان ضروری است.
ارزش انرژی محصول 648 کیلوکالری در هر 100 گرم است که 547 عدد آن مربوط به قسمت چربی و مابقی پروتئین و کربوهیدرات است. آجیل حاوی:

10.2 گرم کربوهیدرات؛
15.4 گرم پروتئین؛
65 گرم چربی؛
بتاکاروتن؛
ویتامین های A، B2، B2، B5، B6، B9، C، E، K، H، PP؛
پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، منگنز، سلنیوم، مس، فسفر، آهن، سدیم؛
آلکالوئیدها؛
تانن ها؛
اسیدهای چرب امگا 3.
گردو موارد منع مصرفی نیز دارد. اگر خانمی به هر نوع کولیت، بیماری های گوارشی، فشار خون یا واکنش های آلرژیک به غذا مبتلا است، باید در خوردن این فرآورده بسیار احتیاط کند، زیرا ممکن است فرزندش نیز آلرژی داشته باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۰۲:۲۵ توسط:مجتبی موضوع: نظرات (0)